Oficialii de la Alenia Aeronautica vor veni la negocieri dupa 15 iulie pentru ca sunt in concediu, spune Sebastian Vladescu, consultantul lor. AVAS explica intarzierea prin dificultatile aparute in cadrul "negocierilor".

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a prelungit ieri din nou, cu 30 de zile, oferta de privatizare pentru Avioane Craiova SA, dupa ce negocierile cu singurul ofertant, italienii de la Alenia Aeronautica, au intrat in impas. Saptamana trecuta, reprezentantii AVAS au confirmat ca, dupa depunerea ofertei finale, italienii nu s-au mai prezentat la negocieri.
Cu 24 de ore inainte de expirarea ofertei (30 iunie), AVAS era in dilema si nu avea un raspuns oficial pentru presa. Ieri, situatia s-a schimbat radical. AVAS a dat cu chiu cu vai un comunicat de presa din care citam:
"In cadrul procesului de negociere, comisia de privatizare a identificat elemente care exced cadrul mandatului acordat, intre care se numara angajamente ale statului roman asumate inainte de 1989, suportarea costurilor generate de distrugerea materialelor SC Avioane Craiova SA iesite din uz, extinderea productiei societatii spre capacitatile civile existente sau rezultate ca realizare a investitiilor la care se va angaja cumparatorul. In aceste conditii, AVAS va prezenta Guvernului Romaniei un memorandum privind solutionarea aspectelor enuntate, dupa care va anunta Comisia Europeana prin intermediul Consiliului Concurentei. Prin acest demers, AVAS raspunde solicitarii ofertantului, Alenia Aeronautica, care si-a manifestat disponibilitatea de a continua negocierile incepand cu 15 iulie 2009".

Cat interes exista?

Asadar, AVAS prelungeste termenul de privatizare si anunta ca Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), actualul proprietar al societatii, a promovat un proiect de hotarare de guvern prin care prelungeste cu trei luni mandatul de negociere acordat Autoritatii. Consultantul Alenia in problema Avioane SA, fostul ministru al finantelor, Sebastian Vladescu, a explicat pe scurt situatia:
"Exista o invitatie la negociere si un raspuns al Alenia ca vine dupa 15 iulie sa continue negocierile, pentru ca nu stiu care italian din echipa este plecat in concediu". Angajamentele statului roman asumate inainte de 1989 se refera la contractul Yu-Rom, prin care tara noastra si fosta Iugoslavia fabricau aparatele IAR-93 Vultur - contract intrerupt odata cu embargoul NATO. In incinta fabricii mai exista si acum 37 de fuzelaje care trebuia livrate sarbilor, in valoare de 12 milioane de dolari, sustin oficialii Avioane SA.
Pe de alta parte, costurile legate de munitia existenta sunt minore (cateva miliarde de lei vechi), iar in ce priveste extinderea "capacitatilor de productie" spre capacitati civile - credem ca este treaba noului proprietar. Informarea Oficiului Concurentei si a CE se refera la posibilitatea stergerii datoriilor fabricii, in valoare de opt milioane de euro, sub forma unui ajutor de stat, lucru care nu este mentionat in comunicat. In prezent, Avioane Craiova SA se afla intr-o situatie economica disperata: trei sferturi dintre salariati sunt acasa si abia se gasesc bani de salarii si plata utilitatilor.